Gamereactor feiger ut

Før påske snakket Lars og meg litt om hvordan norske spillmedier håndterte koronakrisen, om de tilrettela innhold bedre for lesere som nå er i hjemmeisolasjon, hva fokuset var, og så videre. Episoden kan du høre her.

Vi tok for oss Gamer.no, Pressfire.no og Gamereactor.no. For sistnevnte slet vi med å finne noen som helst fokusendring siden epidemien startet, eller artikler som kunne hjelpe folk i isolasjon. Ikke uventet, siden Gamereactors nettside stort sett er uforandret siden jeg jobbet der i 2008 og fortsatt har som mantra at mest mulig linker, info, og reklame skal presses inn på minst mulig plass og druknes i dusinvis av irrelevant nyhetssaker og reklamesaker for kommende spill i en daglig flom. Jeg kom med en del kritikk av Gamereactor som spillmedie i Spillrevyen – mye basert på forholdene som var der da jeg jobbet der og vitnesbyrd fra de jeg kjenner som har jobbet der i ettertid – og dette likte naturlig nok ikke de som skriver der i dag.

Gamereactor-skribent Ingar Takanobu Hauge sendte meg en epost med en kommentar han hadde skrevet der han kritiserte Spillrevyen – og spesielt meg – for å bedrive dårlig journalistikk. Helt fair det. Ingar ga meg muligheten til å komme med et tilsvar til kommentaren før han trykte den, noe som også er ryddig og fair. Så jeg sendte ham et tilsvar.

Nå viser det seg at Ingar og Gamereactor har trykt hele hans kommentar uten mitt tilsvar. Det er begredelig journalistisk arbeid. I stedet plukker Ingar ut en setning av det jeg skrev som han kommenterer og bruker for å underbygge sin egen argumentasjon.

Dette er alt annet enn ryddig journalistikk. Her er derfor hele mitt tilsvar til Ingars kommentar, som han var for feig til å ta med på trykk:

“Jeg har full sympati med forholdene dere må jobbe under i Gamereactor, og min kritikk var ikke direkte rettet mot noen norske skribenter eller kvaliteten på arbeidet dere legger ned, men mot det internasjonale produktet Gamereactor. Jeg unner ingen å jobbe under de arbeidsforholdene eller den ledelsen som var i Gamereactor da jeg jobbet der. Av over tyve medier jeg har jobbet i er Gamereactor definitivt på bunnen når det gjelder profesjonalitet. Mine år som redaktør var preget av konstante konflikter og kamper for å få laget et produkt jeg kunne være stolt av, sensur fra ledelsen, redaksjonelle overstyringer basert på kommersielle hensyn, oppfordringer om å utnytte gratis arbeidskraft og et fast ritual hver tredje måned med å levere oppsigelse når den danske ledelsen nok en gang prøvde å overstyre redaktøren. Jeg håper det er mer ryddige forhold nå, at skribenter får betalt for å jobbe og ikke blir utnyttet, at arbeidsmiljøloven følges og at dere ikke jobber mer enn dere skal i løpet av en uke, at redaktører som er pålagt å jobbe hjemmefra får kompensasjon for å bruke sin private bolig som Gamereactor-kontor og at dere har full redaksjonell frihet til å definere hvilke saker dere vil lage, hvor mange, hvor ofte og hva fokuset på forsiden skal være.”

PS, bildet øverst er fra mitt første redaksjonsmøte i Gamereactors norske kontor i februar 2008, rett etter jeg ble ansatt som redaktør for Gamereactor. Siden da har Magnus Tellefsen, Kristian Nymoen og Suzanne Berget hatt redaktørstolen. I dag er Silje Marie Ruud Slette redaktør for Gamereactor i Norge.

Forfatter: Jon Cato Lorentzen

Daglig leder i Krillbite. Lager podcast og quiz.