Manual#13/2002 – Battlefield 1942 – eller da jeg møtte Sinbad i Los Angeles

Battlefield 1942 føles som et spill som alltid har eksistert. Det svenskutviklede spillet ble et sjangerdefinerende spill som snudde opp ned på onlineskytespillene. Plutselig var man ikke lenger åtte personer i en labyrint, men en hel haug med spillere i et åpent landskap med kjøretøy, fly og en realistisk setting.

Jeg så Battlefield 1942 for første gang på E3 i Los Angeles i mai 2002. Jeg var der for butikkjeden Akers Mic som jeg jobbet i på den tiden. Planla høsten- og vinterens salgskampanjer og sjekket ut alle spillene som skulle komme resten av året. På Electronic Arts sin gigantiske stand i messeområdet var det Ringenes Herre, Harry Potter, The Sims, Need for Speed og James Bond som dominerte. Battlefield 1942 var ikke utstilt noe sted. Faktisk hadde jeg aldri hørt om Battlefield 1942 da jeg fikk en omvisning på standen av EAs Aimar Niedzwiedzki.

På slutten av omvisningen fortalte Aimar meg at de også hadde med et spill som var litt vanskelig å stille ut på et bråkete messegulv. Et svenskutviklet onlineskytespill basert på andre verdenskrig. Et spill som – ifølge Aimar selv – kom til å bli kjempestort. Jeg fikk nummeret til et møterom i andre etasje og beskjed om å stikke opp og ta en titt.

Det gjorde jeg. Her hadde svenskene i Dice satt opp 16 datamaskiner og jeg fikk prøve Battlefield 1942 for første gang. Det var magisk. Store åpne verdener. Realistiske våpen. Kjøretøy. Dette var noe jeg aldri hadde prøvd før, og for meg var Battlefield 1942 et av høydepunktene på E3 det året.

Mens jeg var der og prøvde, dukket det også opp en «kjendis». Du hører ofte de amerikanske kjendisene på lang avstand, de prater høyt og tar mye plass. Det gjorde han her og. En kjempe på to meters stod og ropte og skrek over skuldra mi. «Man oh man! I need this game in my life! What a game! What a game». Kjendisen var komikeren Sinbad, kjent fra…. tja. Ikke vet jeg. Han var nå et humornavn på 90-tallet.

Battlefield 1942 ble lansert 12. september 2002. Slik beskrev vi spillet i vår «kommende spill»-spalte i Manual#13.

Forfatter: Jon Cato Lorentzen

Daglig leder i Krillbite. Lager podcast og quiz.